Elif Shafak v knjigi Kako ostati priseben v dobi delitev (Sanje, 2022) pravi: »Če vsi moji prijatelji in znanci mislijo kot jaz, govorijo kot jaz, če berem samo take knjige, ki so v sozvočju s tistim, kar sem že prebrala, če sledim samo spletnim stranem, ki podpirajo moje vnaprejšnje sodbe …, to pomeni, da v resnici hočem biti obkrožena s svojo zrcalno podobo. To ne pomeni zgolj zadušljivo klavstrofobičnega okolja, temveč tudi narcisoidnost.«
Zato vam priporočamo branje, ki utegne omajati vnaprejšnje sodbe in delitev na vaše ter naše. Čast (Sanje, 2016), roman E. Shafak, nam ponuja uvid v življenje ženske, ki je vedno zaznamovana z delitvami: je ženska v patriarhalnem svetu, Kurdinja v Turčiji, vaščanska v mestu, tujka v Londonu, ki tragično konča.
Amos Oz, izjemen izraelski pisatelj, v romanu Juda (MK, 2017) skozi prizmo osebnih usod pretresa različne poglede na izraelsko – arabske spore. S. Monk Kid nam je v romanu In dobila je krila (MK, 2015) povedala zgodbo o beli deklici, ki je za svoj osmi rojstni dan v dar dobila sužnjo, a je kot zrela ženska premikala meje klavstrofobičnega okolja z bojem za osvoboditev sužnjev. Roman, ki razbija polarizacijo, je delo Kristiana Novaka Cigan, ampak najlepši (Beletrina, 2020). Zgodba nas pripelje do dveh oseb – Roma in begunca iz Mosula. Trilogija bosanskega pisatelja D. Karahasana Kaj pripoveduje pepel je zgodba o srednjeveškem perzijskem matematiku in filozofu Hajamu, ki doživeto kaže, da se delitve sejejo s strahom. Delitev na naše in vaše obravnavajo tudi te odlične knjige: J. Picoult: Preprosta resnica (Amiši in ameriška kultura), K Stockett: Služkinje (temnopolte služkinje na ameriškem jugu), Marij Čuk: Črni obroč (Slovenci in fašisti), D. Jančar: To noč sem jo videl (uboj zakoncev Hribar), E. E. Schmitt: Gospod Ibrahim in cvetovi Korana (arabski starček in judovski deček v Parizu) …
»Ni boljšega načina, da človeka preoblikuješ, od tega, da upravljaš njegov strah,« pravi Hajam v Vonju po smrti. Dobre zgodbe prinesejo pogum in odnesejo potrebo po slepi pripadnosti.
Fotografija: Daša Keber, Jure Šimunič